Mit navn er Anders Poulsen og det er mig, der har opfundet Wild West Express®.

Jeg har altid holdt meget af brætspil og længe haft stor lyst til at skabe mit eget. Den helt store inspiration kom til mig, da jeg i 1997 – som 21-årig – tog på et større ”road trip” tværs igennem USA. Det blev til 19.000 kilometer i bil igennem de amerikanske stater og på de støvede sletter i de sydvestlige stater, begyndte tankerne til Wild West Express så småt at spire.

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke er den typiske iværksætter. Jeg lider nemlig af sygdommen, muskelsvind, og jeg har siddet i kørestol siden jeg var 13 år. Men det har ikke undertrykt min vilje og lyst til at skabe et brætspil, bygge noget op, gå hele vejen…

Da jeg kom hjem fra rejsen igennem USA, begyndte jeg uddannelsen som Cand. Merc. på Aal­borg Universitet. Fem år senere var jeg nyuddannet økonom. Tankerne om brætspillet kværnede stadig i baghovedet, men nu lå arbejdsmarkedet og ventede på mig, og med en god uddannelse lå verden åben for mig. Men helt så åben var den nu alligevel ikke. Jeg sendte godt 300 joban­søgninger, men fik desværre ikke arbejde. Jeg tror, at de fleste arbejdsgivere rettede deres fokus mod kørestolen, i stedet for at se på den unge, ambitiøse økonom, der sad foran dem.

Min jobjagt fik først en ende, da jeg kom ind i fleksjob-ordningen, hvilket var en stor kamel at sluge for mig. Jeg havde jo håbet, at jeg kunne konkurrere om spændende jobs på lige fod med andre, men det måtte jeg opgive. Jeg fik i de efterfølgende år fornøjelsen af nogle interessante jobs, men det seneste - som var på projektbasis - blev afsluttet i august 2009. Det betød, at jeg stod frit igen og derfor besluttede jeg mig for, at der nu skulle arbejdes på dét brætspil, som havde sneget sig rundt i mit hoved i så lang tid.

Tidligere havde jeg måttet beskæftige mig med spillet, når der var luft til det, men nu kom der endelig skred i tingene med hjælpende hænder fra min familie og gode venner, der igennem årene havde stiftet bekendtskab med spillet og dets idéer. Snart manglede jeg blot en sidste afpudsn­ing af konceptet og det gik faktisk forholdsvis hurtigt.

I sommeren 2009 fandt jeg frem til Odense-firmaet, Game InVentorS, der i de senere år er blevet kendt på at udgive danske brætspil i god kvalitet. Jeg fortalte om mit spil og vi indgik et samarbejde, hvor de påtog sig opgaven med at producere Wild West Express® for mig.

Jeg tror meget på spillet og dets underholdningsværdi, men det vigtigste for mig er dog, at jeg er i gang med at udleve en drøm. Jeg har skabt et produkt, som jeg kan se på butiks-hylderne ved siden af andre spil – i fair konkurrence og på helt lige vilkår. Det er en sejr i sig selv. Spillets nom­inering til Guldbrikken som “Årets Voksenspil 2010” er naturligvis også en ekstra fjer i hatten.

Jeg håber, at I kan finde mulighed for at omtale eller anmelde Wild West Express®, ligesom jeg naturligvis gerne stiller op til en snak om spillet og/eller den lange historie bag.

Med venlig hilsen Anders Poulsen

Fakta:

Anders Poulsen

Alder: 34 år.

Familieforhold: Gift med Majbritt.

Vi har sammen tvillingerne Simon og Karoline.

Uddannelse: Cand. Merc.

Job: Spilopfinder.